Aktualizacja 5 września 2016 przez Michał Nowak
Sezon zimowy 2016/17 zbliża się wielkimi krokami i warto się przyjrzeć jakie nowości i atrakcje możemy spotkać w ośrodkach narciarskich w Austrii. Jak co roku trwa „wyścig zbrojeń” i kurorty narciarskie inwestują w nowe wyciągi, trasy lub też inne wynalazki, które są w stanie przyciągnąć narciarzy i wyróżnić się na rynku. Poniżej opis nowości jakie możemy spotkać w tym sezonie w Austrii.
Nowości w Ischgl
Ośrodek narciarski w Ischgl to jeden z wiodących jeśli chodzi o nowe atrakcje i inwestycje. Rzecz w tym, że Ischgl jest gigantyczne pod kątem długości tras (prawie 240 km), a i wyciągi i pozostała infrastruktura jest chyba najnowocześniejsza w całej Austrii, dlatego w postawiono na zupełnie nowe atrakcje, aczkolwiek też jest coś nowego z wyciągów.
Pierwszą z atrakcji jest SkyFly, czyli 2 kilometrowy zjazd z prędkością 84km/h na linach zawieszonych 50 m nad ziemią. Trasa wytyczona pomiędzy wyciągami i prowadzi od pośredniej stacji kolei Silvrettabahn A1 do dolnej stacji 3-S Pardatschgratbahn A3. Mało tego – można się ścigać, ponieważ są dwa „tory”. Cena – 39 Euro za osobę czyli drogo ale za to adrenalina gwarantowana.
Drugą atrakcją jest akcja pod nazwą Szlak Przemytników (Schmugglerrunde). Żyjemy w czasach smatrfonów i aplikacji dlatego ośrodek w Ischgl oferuje specjalną aplikację iSki Ischgl App, która będzie nawigować i raportować dokonania. Do wyboru będą trzy warianty trasy o różnym stopniu – złota, srebrna i brązowa i w ramach nich mamy zrealizować określoną ilość kilometrów jazdy kolejkami, zjazdów trasami i pokonania różnicy wzniesień. I tak dla wariantu złotego należy pokonać 37,5 km zjazdów + 59 km kolejkami i pokonać 6.463 m różnicy wzniesień. Wśród uczestników – czyli każdy kto będzie miał uruchomioną aplikację i zarejestruje się w grze – będą codziennie losowane nagrody.
Trzecią nowością jest zmodernizowana kolejka Flimjochbahn. Możecie oczekiwać w tym sezonie na komfortową jazdę 8-mio osobową podgrzewaną kanapą z Idalp na Flimjoch (2,752 m npm). Dotychczasowa 4-osobowa kolejka krzesełkowa została zastąpiona przez nowoczesny wyciąg krzesełkowy 8-osobowy o pojemności 3200 os/h.
Nowości w Schladming
Ośrodek narciarskich w Schladming i góra Planai jest bardzo obszernie zagospodarowana pod przemysł narciarski. Co roku powstają tam udoskonalenia infrastruktury. Tym razem stary 4 osobowy wyciąg, zostanie zastąpiony nową kolejką linową Burgstallalmbahn i 8-mio osobową kanapą, wyposażoną w przyjazny dla środowiska, unikatowy w skali światowej napęd „Direct Drive” firmy Leitner. Przepustowość kolejki wynosić będzie 2800 osób na godzinę. Przy jej południowym odcinku powstanie zupełnie nowa trasa narciarska.
Nowości w Zell am See i Kaprun
Ośrodek narciarski Schmitten w Zell am See w tym sezonie również nie pozostaje w tyle i dodaje nową trasę i wyciąg gondolowy. W sezonie 2016/17 uruchomiony zostanie gondola zellamseeXpress z 10-osobowymi kabinami. Dzięki niej możliwe będzie ponowne otwarcie dla narciarzy starej trasy zjazdowej, z której korzystano już w XIX w. Dzięki temu powstanie zupełnie nowa, oznaczona kolorem czerwonym nartostrada o długości 3,5 km ze sztucznym naśnieżaniem. Inwestycja zostanie dokończona w następnym sezonie, kiedy powstanie zjazd do doliny.
Natomiast w Kaprun na lodowcu Schmiedingergletscher, dotychczasowe wyciągi orczykowe zastąpi nowa 8-osobowa kolej krzesełkowa z podgrzewanymi siedzeniami. Dzięki temu trasy powiększą się o teren zajmowany dotychczas przez wyciągi. Nowa kolejka krzesełkowa, docierająca do wysokości prawie 3000 m n.p.m., będzie najwyżej położoną w regionie Salzburg.
Nowości w Saalbach
Ośrodek narciarski Saalbach-Hintergremm jak co roku inwestuje w nowe rozwiązania. W grudniu nastąpi otwarcie 10-osobowej kolei Schönleitenbahn i będzie to nowoczesna 10-osobowa kolejka linowa przez firmę Doppelmayr, o pojemności 3200 osób na godzinę. Ta kolej zastępuje stary Schönleitenbahn w Saalbach. Dotychczasowe gondole były z miejscami stojącymi, a po przebudowie zastąpią je gondole z siedzeniami i pojawi się też stacja pośrednia. Na mapie tras i wyciągów pojawi się też 1o osobowa ekspresowa gondola pod nazwą 12er Express, która połączy Zwölferkogel z wyciągami w rejonie Westgipfel. Dodatkowo wyciąg talerzykowy w Oberschwarzach zostanie przeniesiony i oddany do użytku jako wyciąg podwójny. Nastąpi również poszerzenie dojazdu do wyciągu Limberglift oraz modernizacja odcinka łączącego wyciągi Ubahn i Bergfriedlift, do tego kolejne modernizacje naśnieżania. To potężne inwestycje, które obrazują skalę przedsięwzięcia, bo od 2000 roku spółka Saalbach Hinterglemm, Leogang i Fieberbrunn zainwestowała ponad 432 mln € w modernizację i poprawę komfortu.
Nowości w Stubai
Na lodowiec Stubai narciarzy będzie wozić nowa gondola. Startujemy z 1750 m npm – gdzie mamy do wyboru już 3 kolejki gondolowe. Od sezonu 2016/17 będzie uruchomiona trzecia kolej gondolowa, która będzie docierała na wysokość 2900 m npm na Eisgrat.
Nowości w Soelden
Ośrodek narciarski w Soelden po raz kolejny odda do użytku spektakularne architektonicznie oraz użytkowo wyciąg na szczyt Giggijoch. Kolej linowa Giggijochbahn będzie miała rekordową przepustowością – 4500 osób na godzinę. Górna stacja połączona jest tunelem z odległą o 200 m restauracją na szczycie Giggijoch – znaną już z planu filmowego Jamesa Bonda pod tytułem Spectre.
Hochfügen, Tyrol
Tej zimy w ośrodku narciarskim Hochfügen nastąpi otwarcie nowej wyprzęganej 6-osobowej kolei krzesełkowej firmy Doppelmayr. Będzie ona niezwykle wygodna i bezpieczna, a także przyjazna dla środowiska – jej górną stację wyposażono w baterie fotowoltaiczne. Kanapy Doppelmayr linii D-Line spełniać będą najwyższe wymagania zarówno w zakresie estetyki, jak i bezpieczeństwa oraz komfortu. Nowa kolej zastąpi dotychczasową 4-osobową, o nazwie Hochfügen 2000.
Skiwelt – Brixental, Tyrol
W ośrodku Skiwelt Wilder Kaiser dotychczasowa 2-osobowa kolej krzesełkowa Salvenmossbahn zastąpi niezwykła 10-osobowa kolej gondolowa. Oprócz tego powstaną nowe bezpłatne miejsca parkingowe oraz ogrzewana przechowalnia nart w Scheffau. Ośrodek w dalszym ciągu inwestuje również w urządzenia naśnieżające – od nowego sezonu stałą pokrywę śnieżną zapewniać będzie prawie sto dodatkowych armatek.
Galtür, Tyrol
Stara kolej krzesełkowa Breitspitzbahn zostanie zlikwidowana i zastąpiona przez gondolową, przewożącą gości na trasie dłuższej o 500 m. Powstanie również nowa nartostrada – od nowego sezonu ośrodek w Galtür jeszcze bardziej się powiększy.
Arlberg, Tyrol/Vorarlberg
Dzięki połączeniu ośrodków w Zürs i Stuben/Rauz białe szaleństwo na przełęczy Arlberg stanie się jeszcze przyjemniejsze. Kolejka Flexenbahn umożliwi dotarcie do wszystkich wyciągów bez zdejmowania nart. W ten sposób Ski Arlberg stanie się największym ośrodkiem narciarskim w Austrii o zwartym obszarze.
Artykuł będzie uzupełniany wraz z kolejnymi informacjami.
Wpis powstał dzięki pomocy austria.info