Katschberg – kameralnie i na wypasie

Przez Katschberg przejeżdżałem kilkanaście razy i za każdym razem mówiłem sobie „muszę tu w końcu przyjechać”. W końcu się to udało.

Ośrodek narciarski Katschberg znajduje się w Karyntii, praktycznie na granicy z Ziemią Salzburską i Styrią. Dobra lokalizacja – ponieważ od autostrady A10 to krótki zjazd i jesteśmy praktycznie na miejscu. Ośrodek to tak naprawdę infrastruktura zbudowana na dwóch górach – Tschaneck 2030 mnpm) oraz Aineck (2220 mnpm).

Katschberg – Aineck

Sam Katschberg a w zasadzie, Katschberghohe to przełęcz przy której zlokalizowane są wyciągi pomiędzy dwoma górami, gdzie znajdziemy też sporo apartamentów ale też np domy do wynajęcia. Drugą opcją jest stacja gondoli położona w Sankt Margarethin in Lungau skąd dostajemy się na szczyt Aineck.

Widok z Tschaneck na Katschberg oraz Aineck

Ośrodek Katschberg – Aineck to:

  • 16 wyciągów (3 gondole, 5 krzeseł i 8 orczyków)
  • 70 km tras
  • Łatwych 10 km
  • Średnich 50 km
  • Czarnych 10 km
Widok z Aineck na Karyntię

Mapa tras Katschberg – Aineck

Mapa tras Katschberg – Aineck

Katschberg to bardziej miejsce dla rodzin z dziećmi – czyli mamy do dyspozycji szereg tras bardzo szerokich o łagodnym nachyleniu. Kilka krzesełek i wyciągów orczykowych. To miejsce charakterystyczne ponieważ jest blisko do hoteli i pensjonatów co oznacza, że w połowie dnia na przykład rodziny znikają na lunch, a potem wracają na stok. Większość tras ma oznaczenie czerwone ale de facto są łagodne i bardziej można je zakwalifikować jako niebieskie. Jednak to nie jest wszędzie tak i ta reguła może zmylić, ponieważ w tym miejscu mamy też dwie czarne trasy – jedna ze szczytu Tschaneck na którą prowadzi wyciąg krzesełkowy, a druga to jedna z najbardziej znanych w Austrii czarnych tras.

Kolejka gondolowa na Aineck

Direttissima

Blisko trzykilometrowa trasa zjazdowa oznaczona kolorem czarnym jak najbardziej zasługuje na miano jednej z najtrudniejszych. Zjazd z Aineck (2220 mnpm) do Katschberghohe (1641 mnpm) całkiem szeroka i miejscami mocno stroma trasa dla wielbicieli mocniejszych wrażeń. Dla mniej wprawnych wzdłuż mamy 4-ro kilometrową trasę czerwoną czyli alternatywa dla mniej wprawnych narciarzy. Zjazd zaczyna się bardzo stromo, potem lekko można się rozluźnić, żeby znowu mieć kolejną ścianę i tak do końca. Trasa zazwyczaj mocno zmrożona, nawet mocno oblodzona. Warto spróbować.

W prawo czy w lewo? 😉

Aineck

Stosunkowo niedawno została unowocześniona infrastruktura na zboczach Aineck od strony wcześniej wspomnianej miejscowości Sankt Margarethin in Lungau gdzie znajduje się dolna stacja gondoli, którą dojeżdżamy w połowę góry, a następnie przesiadamy się do następnej gondoli, żeby wyjechać na 2220 mnpm. Gondole są nowe, bardzo wydajne dlatego nie ma tłoku. Po tej części ośrodka mamy jeszcze do dyspozycji jeden wyciąg gondolowy i 2 orczyki. Niech was ta niewielka ilość wyciągów nie zmyli, ponieważ wzdłuż nich mamy niezwykle długie i szerokie trasy narciarskie. Najdłuższa z nich ma prawie 6 km długości i nosi nazwę A1. Nie bez przesady jest użyte nazewnictwo z autostrad – jest niezwykle długa i szeroka. Ciągły zjazd ze szczytu Aineck do St Margarethin to gwarantowane zagotowane mięśnie ponieważ trasa na całej długości to regularny stok, żadnych wypłaszczeń.

Szerokie i długie trasy na Aineck
St Margarethin we mgle

Oprócz A1 mamy jeszcze kilka innych tras biegnących wzdłuż kolejnych wyciągów oraz rozjazdów. Cechą charakterystyczną to długość i szerokość. Naprawę da się tam mocno pojeździć. Do tego dużo restauracji z tarasami aczkolwiek tylko jeden jest położony z piękną ekspozycją na Tschaneck na szczycie Aineck. Warto zostać na koniec dnia żeby zobaczyć zachodzące słońce.

Widok na Katschberghohe i Tschaneck

Podsumowanie

Ośrodek narciarski Katschberg – Aineck to świetna propozycja narciarska. Duży wybór tras o zróżnicowanej charakterystyce i poziomie trudności. Do tego cecha szczególna to szerokość i długość. Fajna baza noclegowa na Katschberghohe, ze względu na bliskość do stoków. Na minus może tylko być proporcjonalnie dużo wyciągów orczykowych, aczkolwiek nie stanowi to problemy ponieważ wzdłuż krzeseł i gondoli tras nam nie zabraknie. Myślę, że to tylko kwestią czasu jest, że zostaną niektóre zamienione na krzesełka ponieważ ośrodek się bardzo prężnie rozwija.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.